SRI-LANKA, AZ INDIAI ÓCEÁN GYÖNGYSZEME (IV/2b)
A Radzsamaha Vihara

1927-ben  kezdődött a szentély helyreállítása a hívők adományaiból. A templom  külső oldalán levő fülkékben buddhista témájú szobrokat helyeztek el. A  fal tövében háromszoros, nagy műgonddal faragott friz fut körbe. Felső  sorában vadludakat, középen törpéket, legalul pedig elefántokat ábrázoló  faragásokat látunk.

Már  említettük, hogy a hindu és buddhista vallás békésen megfér egymás  mellett. A hiduizmussal való együttélés érdekes példájaként egy  függönnyel eltakart kis mélyedésben Visnu szobrát helyezték el.  Körülöttük a falat is hindu istenábrázolások borítják. És mindez egy  Buddha-templomban...

A  központi templomkomplexum része a kőfallal körülvett, hatalmas bódhifa.  (Ismert tény, hogy Buddha a bódhifa alatt világosodott meg.) Előtte egy  kisméretű ülő buddhaszobor. A hívők a fa körül kis mécseseket  gyújtanak, földjét vízzel sőt tejjel öntözik. Ugyancsak nagy becsben  tartják.
Egy szerzetes rövid tájékoztatást ad vallásáról, a  buddhizmusról. Elmondja, hogy ez egy olyan vallásforma, mely  Észak-Indiában keletkezett és a brahmanizmussal szembehelyezkedett.  Buddha, vagyis "felvilágosodott" alatt olyan embert értünk, aki az  igazság megismerésével és a bűnök legyőzésével tökéletes megváltást ért  el. A buddhák száma, akik a tökéletes ismeretet elnyerték és mint  tökéletes tanítók felléptek vagy fellépnek, a buddhásták dogmája szerint  igen magas.
A történeti Buddha, aki valódi alapítója a buddhizmusnak, a nemes királyfi Siddhértha, aki Kr. e. a 6. században született. Az emberi testnek és életnek múlandóságán elmélkedve arra határozta el magát, hogy trónjáról lemond, nejét és környezetét elhagyja. Miután 7 évig keményen vezekelt és híres tanítók tanításait hallgatta, egy éjjel Uruvelában a bódhifa alatt ülve hirtelen "felvilágosodásban lett része". Ettől kezdve mint tanító tanítványaitól kísérve bejárta az országot.
Tanításának alaptétele, hogy minden szellemi törekvésnek legmagasabb célja a nirvána, tehát az újjászületésektől való megszabadítás, minden szenvedéstől való megszűnés. A megváltáshoz vivő utak pedig az igazságosság, az elmélyedés és a bölcsesség.
A történeti Buddha, aki valódi alapítója a buddhizmusnak, a nemes királyfi Siddhértha, aki Kr. e. a 6. században született. Az emberi testnek és életnek múlandóságán elmélkedve arra határozta el magát, hogy trónjáról lemond, nejét és környezetét elhagyja. Miután 7 évig keményen vezekelt és híres tanítók tanításait hallgatta, egy éjjel Uruvelában a bódhifa alatt ülve hirtelen "felvilágosodásban lett része". Ettől kezdve mint tanító tanítványaitól kísérve bejárta az országot.
Tanításának alaptétele, hogy minden szellemi törekvésnek legmagasabb célja a nirvána, tehát az újjászületésektől való megszabadítás, minden szenvedéstől való megszűnés. A megváltáshoz vivő utak pedig az igazságosság, az elmélyedés és a bölcsesség.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése