2012. május 20., vasárnap

London 5.

EGY HÉTVÉGE LONDONBAN
(1982. Karácsony előtt)
Érdemes hajókirándulást tenni a Temzén




Az Angol Bank templomra emlékeztető épülete a city szívében van. Nagyszerű palota korinthoszi oszlopokkal, de biztonsági okokból nincsenek ablakai, tetővilágítása van. A pénzügyi negyed hatalmas palotái a Deli Bank és a Shell központ. Valamikor a pénzügyi világ sorsát innen intézték. Viktória királynő idejében itt volt az óriási világbirodalom hatalmi és pénzügyi ütőere, de hát mindez már a múlté, hisz ma már maga az angol font is elég beteg.





A Temze folyón felúsztak a világtengerek legnagyobb hajói is, és ontották messzi földek árukincsét a raktárakba. A parton szaporodtak a dokkok, és London a világkereskedelem egyik központja lett és maradhatott. Innen indultak el a hírhedt angol kalózok és a híres brit felfedezők hajói. Bár London ködös romantikája már a múlté, a levegő tisztaságát szigorú rendelkezések óvják. Ennek ellenére a nagy erőművek környékén néha olyan párás-ködös az ég, mint valami impresszionista festményen. A modern London új, hatalmas épületeit látjuk: bankok, biztosító társaságok, szállodák, paloták sora. A szállók szobái tárgyaló telefonnal felszereltek, perceken belül elérhető minden világrész, és a szobában kagylóhasználat nélkül lehet beszélni.





Érdemes hajókirándulást tenni a Temzén, elsuhanni London régi épületei, szegényes lakótelepei és szaporodó felhőkarcolói mellett. A városból kijutva már az üdén zöldellő bokrokat látjuk. A Tower Bridge környékén vetett horgot Scott kapitány, a híres sarkkutató hajója, mely most múzeumként szolgál. A fekete hajó a Discovery, körülötte több használatban levő iskolahajót is láthatunk.





A Tower híd mellett előtűnik a híresen hírhedt komor vár, a Tower, a királyok pompás lakosztályával és a véres toronnyal, mely oly sok kínról és szenvedésről tudna mesélni. A Temze legérdekesebb hídját, a folyót a Tower falai alatt átívelő, 1886-tól 8 esztendő alatt épült Tower Bridge-et látjuk. A híd masszív gótikus tornyai stílusosan illeszkednek a környezetbe.





Ez a Temze legalacsonyabb hídja. Naponta több, mint 10 ezer jármű halad át rajta. Középső része rendszeresen felemelkedik, mint egy középkori vár felvonóhídja. Az egész művelet mindössze másfél percig tart, a műveletet duda jelzi a járműveknek. Dagály idején így nyitnak utat a tenger felől érkező hajók előtt.





A Megyeháza a város fejének, a Lord Mayornak a székhelye. Még a király is köteles formális engedélyt kérni a Lord Mayortól, ha belép a citiybe, ő pedig annak határán várja.





A Whitehallban vagyunk, a minisztériumok utcájában. Az admiralitás épületét látjuk, mely urai sokáig döntő módon beleszóltak a világpolitikába lévén Anglia tengeri nagyhatalom. A Whitehall téren van a lovastestőrök laktanyája, mely még az 1750-es években épült, és minden nap délelőtt 10 órakor komoly ceremóniával történik az őrségváltás. Ha továbbmegyünk, a Szent Martyn térre érünk, ahol valamikor nagy halaspiac volt - ma kedves és impozáns pihenőhely.





Zöld és csodaszép üde az angol gyep színe, melyből feltűnően sok van a város kőrengetegében. A mai London nagy része helyén valaha királyi vadaskertek húzódtak többszáz négyzetkilométeres területen. A belvárosi szállodasor nem a turisták pénztárcájához méretezett, pedig sok kiránduló megfordul Angliában. 15 esztendővel ezelőtt 236 millió fontot hoztak a külföldi utazók, és 275-öt költöttek az angolok külföldön. Ekkor ők is szabályozták a magánutazásra külföldre vihető összeget. Évente kb. 4 millió turista keresi fel az országot... És milyenek a munkásnegyedek? A szegényebb városrészekben a házak vakolatlan vörös téglából épültek, amit az eső és a szmog együttes erővel patináztak rozsdaszínűre.





De a citiyben még ma is a fekete a divat, és van, aki megengedheti magának, hogy a legdrágább közlekedési eszközön, fiákeren utazzon. Fekete a reggelente hivatalba siető tisztviselők keménykalapja, zakója, nyakkendője és az elmaradhatatlan férfiesernyők, melyek egyszerre töltik be a státusz szimbólum és a praktikus kellék szerepét. Mi is kipróbáltuk az emeletes buszt, mely kevésbé volt praktikusabb és alig olcsóbb a földalattinál. A nejem éppen elfoglalta a helyét. A tilosban parkolást Londonban még szigorúbban veszik, mint nálunk! Sok rendőrnőt láttam, aki szorgalmasan irogatta fel a szabálysértő gépjárművek rendszámait...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése