2010. január 25., hétfő

Egy levente naplója 1.

(Az eredeti napló szó szerinti közlésével bepillantást nyerhetünk - egy 17 éves levente-fiú átélt története útján - a háború végső szakaszában Németországba hurcolt levente-ifjúság mindennapjaiba, gyötrelmeibe, kilátástalanságába és végül a Szovjet paradicsomba irányításába! És mindezt valóságosan és nem az utókor szájíze szerint, kozmetikázva.)

A KÁLVÁRIÁM

1944. november 11-ét írtuk, mely szombatra esett. Reggel 5 órakor indultam a gyöngyösi járás leventecsapatához csatlakozva apám tanácsára - hogy a közeledő orosz csapatok ne hurcoljanak el Szibériába - Nyugat felé. Apám volt a leventecsapat parancsnoka.
Útvonal: Apc - Szarvasgede - Kisbágyon - Szirák - Vanyarc éjszaka a bírónál.
Bercel - Galguta - Acsa - Csővár - Penc. Szállás-ebéd a Haltenberger kastélyban. Itt egy nap pihenőt tartottunk.
Keszeg - Ősagárd - Nőtincs - Szendehely. Német lakosú hely, nagyon barátságtalanul fogadtak bennünket. Egy földes szobában aludtam Korcsog hadnagy úrral. Persze én a földön.
Katalinpuszta - Nógrádverőce - Kismaros - Márianosztra. (Igen kedves helyen kaptunk szállást, mindennel kínáltak bennünket.)
Márianosztrán egy nap pihenő! Házigazdánk csirkéket vágott ebédre.
Ipolynádasd - Litkés - Ipolyszalka - Garamkövesd. Szállás egy szegény házban. Földes szoba földjén aludtam. Apám ágyban. Esős csúnya, piszkos idő!
Párkány - Muzsla - Karva. A kastélyban igen jó szállásunk volt. Harcok vannak Gyöngyösön. Állandóan hazagondolok, és könny szökik a szemembe.
Karván pihenő. Este vacsora az intézőéknél. Kellemes társaság, szép szobalány.
Dunamocs - Dunaradvány - Zsitvatő - Páth-puszta - Izsa. Rossz szállás, rövidszoknyás viselet.
Komárom (itt vételezés) - Őrsújfalu - Csallóközaranyos. Igen jó szállás, ágyban alvás! Házigazdánk kertész, igen kedves ember! Szabadi Józsefnek hívják. Mindkettőnknek ágy! November 22-t írunk, és itt egy nap pihenőt tartunk.
Tany - Bogya - Lakszakállas. Barthalos bírónál jó szállás - jó koszt. Szép lányai vannak! Ez idő szerint mi kell más?
Nagymegyer - Felistál - Tönye-puszta - Alistál. Alistálon végső igen jó szállás özv. Boda Domokosné ngs. asszonynál. Nagyon kedvesek! Külön jó szoba. Itt voltunk 1944.XI.24.-XII.20-ig. Bizony a tehenünk - egy kóbor tehenet fogtunk be a határban - igen jó szolgálatot tesz. Bizony tej, vaj, minden van itt. Így ki lehet bírni! Én mindig itthon vagyok a "szórakozásokat" kivéve. Takarítás - kis seprés - csizmapucoláson kívül egyéb dolgom nincsen.
Alistál 1944. dec. 16.
Parancs jött, hogy a szomszéd községbe Ekecsre kell átmenni, ahol apám a tiszafüredi járási Levente-parancsnokságot átveszi.
Ekecs 1944. dec. 20. Véglegesen átköltöztünk Ekecsre, ahol Rozsányi tanítóéknál szálltunk meg. A fiatal csinos tanítóné férje a frontos, viszont egy német orvos főhadnagy is itt lakik. Érdekes megjegyzéseket tesz a szép tanítóné: "a százados úrnak (ez apám) tehene van , nekem meg kakasom"... Mosolygott közben a főhadnagyra. Engem pedig elfogott a megbotránkoztató undor... A szobánk tiszta, meleg, jó, de a főhadnagy szobáján kell átmászkálnunk.
A község rendetlen, sáros, bizony nem olyan, mint Alistál volt! Minden olyan barátságtalan itt... Azonban ha apám itt van, minden jó... Ugyancsak átjöttek Farók meg a Legények is egy kis tereferére...
1945. január 10. Besoroznak katonának! Apám a sorozóbizottság parancsnoka. A sorozó orvos hadnagy mondja apámnak: "Százados úr... alkalmatlan..."; apám válasza: "alkalmas..." Az itteni tisztek közül senki sem érti... én sem... Miután besoroztak, beindítottak bennünket Szenc felé. Fájó szívvel, gombóccal a torkomban hagyom el apámat... Amikor búcsúzunk az ő szeme is könnyes! Akkor miért történt mindez? Elindulás előtt apám még beajánl új parancsnokomnak, Zimányi főhadnagy úrnak... És aztán elindulunk...
Ekecs - Alistál - Albár - Hegyéte - Dunaszerdahely - Nemesabony - Nemeshódos. A szállás a fhdgy úrral nagyon rossz! Szalmán alszunk.
Szentmihályfai kolonia - Benkepatony - Lég - Szász. Itt szőnyegen aludtam, viszonylag jó helyet kaptunk. Este átmentünk a gyöngyösi Pataki tanár úrékhoz vacsorára. Itt voltak már az Alistáról ismert gyöngyösi diákok is. Igen jó, kellemes vacsora volt.
Olgya - Nagymagyar - Alsójányok. A főhadnagy úrral együtt, itt jó szállásom van.
Felsőjányok - Hegysúr - Szenc. Hegysúrtól szencig autóval jöttem. Egy német autóval. Itt Vig Károlynál, a Kertalja u. 9. sz. alatt voltam elszállásolva. Jó szállásunk volt. Két csendőr is lakott itt. Nagyon megbotránkoztam, mert az egyik csendőr együtt aludt a házigazda lányával... Ez bizony bennem nagy botránkozást keltett.
Mindig csurrant, cseppent egy kis kaja is itt. Január 13-án érkeztem ide, és 18-án kaptam apámtól levelet meg egy kis kaja-pótlást. Ezek szerint tudta, hogy hol vagyok... Itt váltottam utoljára levelet apámmal. Utána, ha írtam is, nem jött válasz.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése