2009. december 30., szerda

Sikeres kísérletező

SIKERES KÍSÉRLET A KEVERT SPERMA ALKALMAZÁSÁVAL


A kevert sperma [több bika spermájának keverése] használata a mesterséges termékenyítés elterjedésével viszonylag korán nyert alkalmazást. Lényegében a fogamzási százalék emelését és az utódok életképességének a javítását célozza az eljárás, de alkalmazása során a kísérleti megfigyelések kiterjednek az ivararány alakulására, a vemhességi időtartamra és mindenekelőtt a sperma minőségének az alakulására is.
Amikor a Kaposvári Mesterséges Termékenyítő Állomás Laboratóriumát vezettem, az előbb elmondottak figyelembe vételével oly módon alkalmaztam a kevert spermát, hogy nem két bika ondóját kevertem össze, hanem a bika spermájához egy kos ejakulátumát (=ondóját) kevertem. Ezzel azt kívántam elérni, hogy a sperma minősége (termékenyítőképessége) javuljon, ugyanakkor ne okozhasson tenyésztési problémát, nevezetesen, hogy melyik bikától származik a borjú.
A kísérlet során 5 bika után 9 napon át 147 inszeminálást (tehén termékenyítését) végeztünk. Megállapítottam, hogy a kos ejakulátumának keverése után nemcsak a bikák ondósejtjeinek a mozgása javult (egyszeriben élénkebbé vált a mikroszkópos vizsgálat során), de annak élettartama (a vele való termékenyítési idő) is hosszabb lett, és ami a legfontosabb, a termékenyítési eredmények, tehát a vemhességi arány is 5,28 százalékkal emelkedett.
A kísérlet eredménye bebizonyította, hogy amennyiben a bika ondóját koséval keverjük, jobb termékenyítési anyagot nyerünk, a vemhességi arány is javul, következésképpen kedvezőbb lesz a termékenyítési eredmény, a tehenek vemhesülése és a mesterséges termékenyítés gazdaságossága anélkül, hogy mindez bonyolultabb eljárást vagy több anyagi ráfordítást igényelne.




Így vettem spermát bikából a mesterséges termékenyítéshez.

A kísérlet részletes leírása és az eredmények számszerű értékelése megjelent a Magyar Állatorvosok Lapja 1968. évi júniusi számában dr. Radnai István tollából HETEROSPERMA ALKALMAZÁSA A SZARVASMARHA MESTERSÉGES TERMÉKENYÍTÉSÉBEN címmel.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése