2010. szeptember 13., hétfő

Ceylon IV/2b

SRI-LANKA, AZ INDIAI ÓCEÁN GYÖNGYSZEME (IV/2b)
A Radzsamaha Vihara




1927-ben kezdődött a szentély helyreállítása a hívők adományaiból. A templom külső oldalán levő fülkékben buddhista témájú szobrokat helyeztek el. A fal tövében háromszoros, nagy műgonddal faragott friz fut körbe. Felső sorában vadludakat, középen törpéket, legalul pedig elefántokat ábrázoló faragásokat látunk.





Már említettük, hogy a hindu és buddhista vallás békésen megfér egymás mellett. A hiduizmussal való együttélés érdekes példájaként egy függönnyel eltakart kis mélyedésben Visnu szobrát helyezték el. Körülöttük a falat is hindu istenábrázolások borítják. És mindez egy Buddha-templomban...





A központi templomkomplexum része a kőfallal körülvett, hatalmas bódhifa. (Ismert tény, hogy Buddha a bódhifa alatt világosodott meg.) Előtte egy kisméretű ülő buddhaszobor. A hívők a fa körül kis mécseseket gyújtanak, földjét vízzel sőt tejjel öntözik. Ugyancsak nagy becsben tartják.
Egy szerzetes rövid tájékoztatást ad vallásáról, a buddhizmusról. Elmondja, hogy ez egy olyan vallásforma, mely Észak-Indiában keletkezett és a brahmanizmussal szembehelyezkedett. Buddha, vagyis "felvilágosodott" alatt olyan embert értünk, aki az igazság megismerésével és a bűnök legyőzésével tökéletes megváltást ért el. A buddhák száma, akik a tökéletes ismeretet elnyerték és mint tökéletes tanítók felléptek vagy fellépnek, a buddhásták dogmája szerint igen magas.
A történeti Buddha, aki valódi alapítója a buddhizmusnak, a nemes királyfi Siddhértha, aki Kr. e. a 6. században született. Az emberi testnek és életnek múlandóságán elmélkedve arra határozta el magát, hogy trónjáról lemond, nejét és környezetét elhagyja. Miután 7 évig keményen vezekelt és híres tanítók tanításait hallgatta, egy éjjel Uruvelában a bódhifa alatt ülve hirtelen "felvilágosodásban lett része". Ettől kezdve mint tanító tanítványaitól kísérve bejárta az országot.
Tanításának alaptétele, hogy minden szellemi törekvésnek legmagasabb célja a nirvána, tehát az újjászületésektől való megszabadítás, minden szenvedéstől való megszűnés. A megváltáshoz vivő utak pedig az igazságosság, az elmélyedés és a bölcsesség.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése