Vietnam 1995.
Hanoi pagodái
Hanoi pagodái
A
híres hanoi egylábú pagodában vagyunk, és az oltárát is megnézzük. A
XI. században épült egyedülálló építmény. Kőpilléren nyugszik egy
vízimedence közepén, az oltárhoz vörös téglahidacskán lehet feljutni.
Ly
királynak sokáig nem volt fiúgyermeke, majd az ágyasa akkor esett
teherbe, amikor az itt levő tóban fürdött. A király hálából a vízbe
építtetett egy kis pagodát. Gyermekre vágyó fiatalasszonyok sűrűn
látogatják.
Bemetünk
egy pagodába. Főképpen az idősebb generáció tagjai rendszeresen járnak
templomba, de ünnepen sok fiatalt sőt katonát is láttam a pagodában.
A bejáratnál illik virágot vásárolni, és a fényes aranyozott vagy porcelán szobrokkal ékesített oltárra helyezni.
A
Buddha-szobor előtt gyertyák égnek, idehelyezik a virágokat meg azokat a
gyümölcsöket, amelyeket áldozatul hoznak a templomba. A kínai betűkkel
felrajzolt jelek a boldogságot, hőséget és tökéletességet jelentik. A
szobrok nemcsak isteneket, hanem nemzeti hősöket is ábrázolnak, így a
tamplomokban a hagyományok, az istenek és az ősök tisztelete
összekeverednek.
Mindenütt
égtek a kis füstölő rudacskák, melyek valaminő illatos anyaggal bevont
bambuszpálcikák. Ezeket ha meggyújtják, csendesen parázslanak és sajátos
füstöt eregetnek.
Többféle
vallást gyakorolnak, s ennek megfelelően különböző pagoda is működik:
buddhista, taoista, konfucionista. Emellett jónéhány helyi vallás is
van. Ősi vallási szimbólum a teknősbékán álló gólyamadár, mely az
öröklétet, az élet folyamatosságát jelképezi.
A bonc barátságosan fogadott, pedig a füstölő rudacskákon kívül semmiféle ajándékot nem vittünk.
A
templom tele volt imádkozó hívővel, akik nem zavartatták magukat a
fényképezőgépek lencséi előtt. A füst nemcsak homályossá tette a
látványt, de a szemünket is csípte. Talán itt nyílt a legjobb lehetőség
arra, hogy a vietnami viseletet és egy-egy jellegzetes arcot
megfigyelhessünk.
A
vietnamiak 80 százaléka buddhista. Ez a vallás azt hirdeti, hogy az
élet szenvedéseit mindenkinek újjászületéseken keresztül kell
elviselnie, amíg kiérdemli, hogy a földi életből az üdvözülésbe, a
nirvánába jusson. A buddhizmusba szinte beleötvöződött a kínai bölcs,
Konfuciusz tanaira épült konfucianizmus. Mi e tanítás lényege? Az, hogy a
király az ég urának a fia, és szolgái az írástudó mandarinok
segítségével uralkodik a népen. E tanok előírják a feljebbvaló és az
idősebb tiszteletét. A vietnami családi életre komoly hatást gyakroltak,
a gyermeknek tisztelnie kell a szüleit, a feleségnek a férjét, a
fiatalabb testvérnek az idősebbet... Nem messze volt a szállodánk, mégis
igen hosszú időt vett igénybe, míg
hazaértünk, és az óriási embertömegen átvágta magát az utóbuszunk.
Persze a haladást az is nehezítette, hogy a közlekedési szabályokat
másként (ki tudja, hogyan?) értelmezik, de ha a sofőr karambolt okoz,
súlyosan megfizet érte.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése