2012. október 9., kedd

Vietnam I/4



Vietnam 1995. 
Hanoi pagodái




A híres hanoi egylábú pagodában vagyunk, és az oltárát is megnézzük. A XI. században épült egyedülálló építmény. Kőpilléren nyugszik egy vízimedence közepén, az oltárhoz vörös téglahidacskán lehet feljutni.





Ly királynak sokáig nem volt fiúgyermeke, majd az ágyasa akkor esett teherbe, amikor az itt levő tóban fürdött. A király hálából a vízbe építtetett egy kis pagodát. Gyermekre vágyó fiatalasszonyok sűrűn látogatják.





Bemetünk egy pagodába. Főképpen az idősebb generáció tagjai rendszeresen járnak templomba, de ünnepen sok fiatalt sőt katonát is láttam a pagodában.





A bejáratnál illik virágot vásárolni, és a fényes aranyozott vagy porcelán szobrokkal ékesített oltárra helyezni.





A Buddha-szobor előtt gyertyák égnek, idehelyezik a virágokat meg azokat a gyümölcsöket, amelyeket áldozatul hoznak a templomba. A kínai betűkkel felrajzolt jelek a boldogságot, hőséget és tökéletességet jelentik. A szobrok nemcsak isteneket, hanem nemzeti hősöket is ábrázolnak, így a tamplomokban a hagyományok, az istenek és az ősök tisztelete összekeverednek.





Mindenütt égtek a kis füstölő rudacskák, melyek valaminő illatos anyaggal bevont bambuszpálcikák. Ezeket ha meggyújtják, csendesen parázslanak és sajátos füstöt eregetnek.





Többféle vallást gyakorolnak, s ennek megfelelően különböző pagoda is működik: buddhista, taoista, konfucionista. Emellett jónéhány helyi vallás is van. Ősi vallási szimbólum a teknősbékán álló gólyamadár, mely az öröklétet, az élet folyamatosságát jelképezi.





A bonc barátságosan fogadott, pedig a füstölő rudacskákon kívül semmiféle ajándékot nem vittünk.





A templom tele volt imádkozó hívővel, akik nem zavartatták magukat a fényképezőgépek lencséi előtt. A füst nemcsak homályossá tette a látványt, de a szemünket is csípte. Talán itt nyílt a legjobb lehetőség arra, hogy a vietnami viseletet és egy-egy jellegzetes arcot megfigyelhessünk.




A vietnamiak 80 százaléka buddhista. Ez a vallás azt hirdeti, hogy az élet szenvedéseit mindenkinek újjászületéseken keresztül kell elviselnie, amíg kiérdemli, hogy a földi életből az üdvözülésbe, a nirvánába jusson. A buddhizmusba szinte beleötvöződött a kínai bölcs, Konfuciusz tanaira épült konfucianizmus. Mi e tanítás lényege? Az, hogy a király az ég urának a fia, és szolgái az írástudó mandarinok segítségével uralkodik a népen. E tanok előírják a feljebbvaló és az idősebb tiszteletét. A vietnami családi életre komoly hatást gyakroltak, a gyermeknek tisztelnie kell a szüleit, a feleségnek a férjét, a fiatalabb testvérnek az idősebbet... Nem messze volt a szállodánk, mégis igen hosszú  időt vett igénybe, míg hazaértünk, és az óriási embertömegen átvágta magát az utóbuszunk. Persze a haladást az is nehezítette, hogy a közlekedési szabályokat másként (ki tudja, hogyan?) értelmezik, de ha a sofőr karambolt okoz, súlyosan megfizet érte.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése